Wednesday 13 February 2013

khidmat ku diperlukan sewaktu berpantang

Salam semua, kembali lagi setelah beberapa hari tak update blog. Saya sibuk menguruskan anak-anak yang masih kecil dan agak lasak. Bermacam kerenah nk dilayan. macam mana pun saya puas menjadi seorg ibu kepada 2 orang anak saya yang sangat comel.

Selepas melahirkan anak kedua pada 12/12/12  (peh! tarikh keramat), macam biasalah kan setiap ibu mesti melaui proses berpantang selama 44 hari. sebelum bersalin memang nak tanamkan semangat untuk berpantang betul-betul kali ni. tp akhirnya, perancangan saya tidak kesampaian. aduhaiiiii...selepas je 2 minggu berpantang, badan semakin sihat dan hampir pulih.kiranya bolehlah nak mandikan anak.bila dah anak 2 ni, tak semua benda nak diharapkan mak yang jaga. kena jugaklah berdikari untuk jaga diri sendiri dan suami. kiranya memasak semua tu settle la. tp mama tetap jaga saya seperti biasa orang berpantang walaupun tak sepenuhnya macam orang lain.kira untungla siapa yang menjalani proses pantang tu hanya duduk saja dan menyusu anak. tapi kali ni, sakit-sakit badan memang dah takda dan tak sama seperti anak pertama dulu.mana taknya, supplement yang perlu diambil tak pernah diendahnya.alhamdulillah syukur sangat badan sihat sebab banyak ambil supplement Shaklee kali ni.tak sangka kan? dengan izin allah saya sihat sedia kala.

Masa berpantang, saya dipanggil oleh setiausahaku (Puspanita Gemas) untuk buat mesyuarat agung dengan segera sebab ada beberapa perkara perlu diusul ke peringkat atasan untuk dibincangkan. jadinye terkocoh- kocoh la saya nak buat persediaan walaupun hakikatnya bukan saya yang buat. Just duduk, chair je meeting. kiranya dalam pantanglah nak pi meeting ke Gemas. memang dasyat tapi apakan daya, tanggungjawab perlu dilunaskan. kalau tak memang kena sembur dengan husband.

sebelum nak bermeeting, mestilah buat persediaan diri. Takkan nk pakai pilis dan rambut bertoncet plakkan?? so saya sempatla ke salon rambut dan buatla ape yang patut. Dalam masa yang sama grab je baju yang agak2 longgar agar tak nampakla lemak-lemak yang tersembol tu. sebenarnya agak segan bile dalam berpantang, kita ni melaram macam orang tak berpantang. kalau orang tua-tua dah bising sampai bingit telinga ni.but my mama really understanding,dia memahami walaupun kadang-kadang dia ada jugak membebel."Julia, letak minyak kat badan tu..biar panas..." itupn jarangla nak buat..angguk-angguk jelah tanda setuju.


Baju lama tapi kira oklah, warnanya ikut warna puspanita

rambut dah siap


Selesai je meeting, sempatla melaram kat bilik ofis husband, kiranya macam boss boss la kan...perasan betul...berangan takpe, jangan kekwat sudah.


siap posing dengan gaya menulis...perasan lagi aku ni..

so, moral of the story kenala pantang betul-betul selagi diri anda tidak diperlukan oleh mana-mana pihak.Saya terpaksa dan terpaksa memenuhi tanggungjawab yang telah diberikan.apakan daya....Alhamdulillah tiada bentan, balik je rumah trus cari kain batik dan getah toncet.

No comments:

Post a Comment

Pls give us comment if u think it should.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...