Sunday 24 August 2014

Kesan bacaan Al-Fatihah setiap masa di TV3

Assalamualaikum,

Sejak kejadian MH17 di Ukraine, TV3 kerap buat bacaan Al-Fatihah. Tak kira la lepas iklan ke..sebelum iklan ke..tapi memang kerapla kan.. Dan joyah perasan ia lebih kerap bacaannya dibuat sewaktu pulangnya jenazah. Alhamdulillah...

Sebenarnya joyah mohon sangat bacaan Al-Fatihah ini dibuat sentiasa dan tidak perlulah hanya waktu2 tertentu. Kesannya amatla baik sebab anak joyah si Ameer dah pandai baca fatihah. Setiap kali keluar je kat TV dia mesti dan boleh sebut ayat-ayat tu walaupun kadang2 tu ada certain2 ayat tu disebut tak betul. Tapi joyah syukur sangat dia dah mula belajar dan ikut. Adik dia Dani pun sama... ikut je alunan bacaan tu walaupun tak pandai sebut ayat-ayatnya.

Kesannya juga bukan pada anak2 je..tapi pada joyah. Kita ni manusia tak perfect, balik dari kerja je mesti bukak cerita favourite... leka je kadang2... ntah apa la yang nak dihebohkan.. kadang2 tu buat apa2 pun takda nak baca al-fatihah kan? tapi bila balik je keje buka TV3 tak kesahla apa program pun mesti ada bacaan tu. So disamping tulah kita boleh baca sambil buat keje ke...memasak ke...

Mohon sangat TV3 teruskan bacaan ni. Takyah la tunggu hari sedih ke...orang meninggal ke baru nak baca fatihah.. teruskan lah bacaan ni. Jadikan sebagai amalan kita seharian.

Joyah tahu, channel oasis dan hijrah pun memang buat program khas islamik dan juga bacaan al-quran. Tapi percayala tak semua bukakan? kadang2 korang nampak je channel tu, korang cepat2 tekan channel lain kan? paling tidak pun korang tengok cerita Tanah Kubur pastu tukar HBO..betul tak? hah betul sebab joyah pun sama la macam tu..

Macam mana pun pandangan orang, apa yang berlaku pada negara kita adalah dugaan yang terbesar. Joyah percaya ada hikmah disebaliknya.

Ok baiii
Gambar ni tiada kena mengena dengan tajuk entry kali just rasa nak letak je...sebab suka tengok ikan besar2 ni. Tenang kan?

7 comments:

  1. sejuk je..bila dgr eh...kan bagus hari2 mcamni..

    ReplyDelete
  2. stuju... terasa la jugak berada dalam negara islam.. heheh

    ReplyDelete
  3. saya dari indonesia sangat stuju dengan joyah dan senang sekali mendengar kumandang alfatihah di tv3, smoga tv3 tidak hanya di saat sedih, susah atau tertimpa bencana aja mengumandangkan alfatihah itu, saya harap akan berkelanjutan dan terus stiap mase ditayangkan bacaan tu.... aminnnn

    ReplyDelete
  4. anak mama yang kecik 2 tahun ni pun mula mengikut hujung2 bacaan al fatihah tu..

    ReplyDelete

Pls give us comment if u think it should.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...